De wijkagent in uw buurt
Weet u wie de wijkagent in uw buurt is en wat hij allemaal voor ons doet ?
Wij waren in ieder geval wel nieuwsgierig, dus trokken we de stoute schoenen aan en maakten een afspraak met Joey van Lith en Tristan van Leeuwen. Joey is wijkagent van de wijken de Waluwe en de Spellewaard. Tristan zwaait de scepter in de Vergt en het centrum van Zaltbommel. Bij een lekker kopje koffie mochten wij onze vragen stellen.
* Wat is en wat doet een wijkagent ?
Je bent agent maar als wijkagent een aanspreekpunt voor een bepaald gebied.
We hebben dus ieder onze eigen wijk, maar werken ook veel samen. In onze wijk zijn we de ‘spin in het web’ en houden de collega’s op de hoogte van wat er in de buurt speelt.
Zo werken we proactief. Dat betekent, dat we samen met het team snel kunnen schakelen om bijvoorbeeld toename van diefstal te tackelen.
Als er overlast plaatsvindt door jeugd, nemen we contact op met de ouders.
* Wat doen jullie om zichtbaar te zijn voor de inwoners ?
Vroeger liep of fietste de wijkagent door de straten en maakte een praatje met de burger. Tegenwoordig is er veel gedigitaliseerd, waardoor de agent al gauw minder zichtbaar is.
Toch zijn de lijntjes tussen politie en bevolking kort. Maar soms zijn we vlakbij mensen in de buurt en worden we totaal niet gezien, omdat bewoners binnen met hun dagelijkse dingen bezig zijn. Kan maar zo dat er om de hoek
van alles aan de hand is.
Aanwezig zijn bij wijkraden maar ook ingaan op uitnodigingen van diverse organisaties helpt mee om ons gezicht te laten zien.
We kunnen daar ook uitleggen, dat het werkgebied van de politie een erg groot werkgebied bestrijkt.
* Met welke soorten criminaliteit hebben jullie te maken ?
Dat kan variëren van inbraak, diefstal fietsen, jeugdoverlast, drugs dealen enz.
Als er een opleving is in diefstal van fietsen, wordt bijv. een lokfiets ingezet om zo daders op te sporen.
Bij jeugdoverlast gaan we in gesprek met de ouders.
Regelmatig bellen inwoners voor geluidsoverlast door feestjes. Maar het is niet altijd de beste oplossing. Als de klager eerst zelf in gesprek zou gaan bij de buren, kan het vaak sneller en beter opgelost worden, met misschien nog een gezamenlijk biertje als afsluiting.
Er zijn veel soorten criminaliteit in alle lagen van de bevolking; de kleine boefjes en de witte boorden boeven. Voor diverse categorieën zijn er gespecialiseerde collega’s; agent voor jeugd, voor scholen, voortgezet onderwijs en meer. Alle informatie die zij inbrengen wordt gedeeld.
* Moet je een incident in de wijk bij jouw wijkagent melden ?
Dat hoeft niet persé bij de wijkagent. Je maakt een melding (kan simpel via internet tegenwoordig) en dat komt dan automatisch bij de juiste persoon terecht.
* Er gebeurt iets en ik wil snel hulp, wat moet ik dan doen ?
Als er dringend hulp nodig is, dan kun je het beste bellen naar 112. In de meldkamer worden meteen hulpdiensten naar de juiste locatie gestuurd. Dringende hulp geldt niet alleen voor ongeval of brand, maar kan ook als er wordt ingebroken of gestolen. Snelle inzet is ook hier geboden.
* Bewoners vormen een burgerinitiatief en lopen zelf hun wijk door, hoe vinden jullie dat ?
Als bewoners waakzaam zijn, is dat natuurlijk prima. Alleen hoe pak je een dader aan ? Doe je dat onjuist, dan werkt zo’n team averechts.
Wij stellen de vraag: wie zijn de daders ? waar wonen ze ? waarom zijn ze hier ? waarom kiezen ze deze plek ? Met andere woorden; achtergrondinformatie en in gesprek gaan.
* Joey en Tristan, waarom zijn jullie bij de politie gegaan ?
Van kleins af aan willen we ‘boeven vangen en mensen helpen’. En elke dag een nieuwe uitdaging. Zoals bijvoorbeeld bij een conflict binnen een gezinssituatie, misschien dat we door onze bemiddeling zo ver komen dat er weer rust heerst in dat gezin.
* Als jullie opnieuw moeten kiezen wat je voor werk wil doen, kies je dan weer dit vak ?
Hier antwoorden beide vastberaden ‘ja’ op. Elke dag ziet er anders uit, je bent altijd ongewis van wat je werkdag te bieden heeft.
Of we dit beroep onze kinderen zouden adviseren ? Dat weten we nog niet. Er is in de loop van de jaren veel veranderd in de maatschappij.
* Tegenwoordig geven mensen vaak negatieve reacties op geposte foto’s en filmpjes ?
Inderdaad wordt daar vaak klakkeloos op gereageerd zonder te weten wat er aan vooraf is gegaan. Gevolg is een verkeerde indruk en dus gekleurde mening.
* Hoe kunnen mensen aangifte doen, want jullie bureau is niet altijd open ?
Veel mensen willen aangifte doen op bureau, maar het bureau is inderdaad vaak gesloten.
Daarom adviseren wij om digitaal aangifte te doen. Dat kan thuis, snel en direct.
Omdat wij met een klein team werken op een groot gebied, kunnen we zo onze diensten op een nuttiger manier inzetten.
* Maar heeft aangifte doen eigenlijk wel zin ?
Het is belangrijk om altijd aangifte te doen, anders kunnen wij niets doen. Nu bouwen we een dossier op. Aangifte doe je niet alleen voor jezelf, het is ook van statistische waarde, en een begin om goed onderzoek te kunnen doen.
* Mensen roepen vaak, dat “de politie toch niet komt als je belt”.
Elke melding wordt vastgelegd. Iedere collega moet weten wat er gebeurd en gemeld is. Doordat ons werkgebied de gehele Bommelerwaard omvat, lukt het met ons kleine team gewoonweg niet overal te zijn. Een ernstig ongeval heeft dan prioriteit op een fietsdiefstal. Maar hoe dan ook; elke melding wordt genoteerd en kan aanleiding geven tot een breder onderzoek later.
* Jullie vertelden daarnet, dat het team eigenlijk te klein is voor een groot gebied als de Bommelerwaard. Is dat niet frustrerend ?
Ja, dat is zeker frustrerend, want we willen veel doen maar dat lukt hierdoor niet altijd. Andere kant is, dat je het met dit kleine team echt moet doen.
Jammer dat in andere regio’s, met name de Randstad, wel ruimte is voor uitbreiding van mankracht. Wij zouden dat hier ook graag hebben.
Daarnaast wordt er personeel ‘weggekaapt’ voor grote evenementen zoals Nijmeegse vierdaagse, koningsdag (nu in Rotterdam), boerenprotesten en grote voetbalwedstrijden. Hierdoor zijn de teams in den lande nog kleiner. Maar ook in Zaltbommel zijn er evenementen op Koningsdag, dit betekent nog meer druk op het aanwezige personeel.
Vroeger bijvoorbeeld, kon je na een inbraak, met de bewoners het huis doorlopen
en de mensen op verbeterpunten van inbraakpreventie wijzen.
Nu kan dat niet meer, omdat van hogerhand is bepaald, dat andere partijen dit kunnen doen Het contact en dat stukje nazorg na zo’n incident met slachtoffer(s), is er niet meer.
* Hoe gaan jullie zelf om met heftige gebeurtenissen zoals ongevallen of reanimaties ?
Als we hiermee te maken hebben gehad, worden we direct begeleid door onze collega’s van het Team Collegiale Ondersteuning. Zij laten ons praten over wat er gebeurd is. Pas als er de overtuiging is dat we oké zijn, mogen we weer de straat op.
* Nemen jullie ondanks dat weleens dingen mee naar huis ?
Heftige zaken soms wel, maar na jaren bekijk je situaties meer zakelijk.
Na bijvoorbeeld een reanimatie, hebben we meestal geen contact meer. Als er
gevraagd wordt om naar een begrafenis te komen, doen we dat niet .
* Een calamiteit.
Tijdens ons gesprek, werden we geconfronteerd met een melding voor reanimatie.
We zagen, hoe adequaat er overlegd en gehandeld werd, zodat een team meteen
met gillende sirenes op pad kon.
Na ons gesprek met Joey en Tristan zijn we tot de conclusie gekomen, dat we blij
mogen zijn met deze toegewijde wijkagenten. Zij zetten zich samen met hun team
in voor alle inwoners van Zaltbommel met haar kernen. Waarvoor onze dank !
Nieuwsgierig naar de wijkagent in uw buurt of zoekt u de openingstijden van het bureau ?
Kijk dan op de site van Politie Zaltbommel voor meer nuttige informatie.