Als mensen met pensioen gaan komt natuurlijk de vraag op, wat ga je dan doen met al die zgn. “vrije tijd”. Het antwoord zal voor iedereen uiteraard verschillend zijn, maar je wilt meestal wel je sociale contacten hebben en dus met mensen in contact blijven. Ook je vaardigheden wil je graag blijven ontwikkelen.
Voor mij kwam dan ook al gauw het idee naar boven om een oude wens, al vanuit mijn kinderjaren, weer op te gaan pakken, namelijk een modelbaan. Ik ben het soort persoon wat zich vooraf dan ook heel erg in zo’n onderwerp gaat verdiepen, wat niet onverstandig is bij een dergelijke tijdsbesteding.
De vragen die dan naar bovenkomen zijn legio:
- Waar, in huis, buitenshuis, vereniging etc.
- Welke schaal: HO, N, etc., veel verschillende keuzes met allen voor- en nadelen
- Welk onderwerp trekt je in deze hobby: landschappen maken, besturing, elektronica, treinen, etc.
- Welke techniek (analoog, digitaal, beiden, enz.
- Welke kennis heb jezelf en welke beslist niet
- Etc. etc., kortweg vele mogelijkheden
Onmiddellijk ontstaan ook twijfels, zoals, kan ik dit allemaal wel. Daarom kwam ik al snel tot de conclusie dat het waarschijnlijk niet onverstandig zou zijn om lid te worden van een modeltrein vereniging, waar naar alle waarschijnlijkheid heel veel kennis en hulp beschikbaar zou zijn. Dus ben ik op zoek gegaan naar een modelspoorbaan vereniging in de omgeving. Daar zijn er diverse van, maar ga daar eerst eens kijken of de sfeer je bevalt. Je bent overal van harte welkom voor een nadere kennismaking voordat je lid wordt.
In mijn geval echter, ging na de eerste kennismaking daar, heel Nederland op slot als gevolg van Corona. Dat was een forse tegenvaller, net thuis als gevolg van pensioen en dan ook nog eens niets kunnen doen voor de nieuwe hobby. In het midden van de Corona epidemie met een modeltrein hobby beginnen bleek een hele uitdaging te worden. Maar achteraf ben ik blij dat ik voor die tijd al had besloten dit toch te gaan doen. Ik had vanaf dag 1 tijdens Corona een zinvolle vrijetijdsbesteding gekozen, met weliswaar veel uitdagingen. Maar helaas, je gaat zo wel gegarandeerd iedere fout maken die je maar kunt maken, dus dit was niet de ideale start.
De modeltreinen hobby kent een aantal facetten, waarin iedereen op een verschillende wijze zijn interesses kwijt kan en waarin je ook dagelijks weer nieuwe dingen gaat leren. Het is misschien wel een van de meest veelzijdige hobby’s die er bestaan, ook een hobby die zich nog steeds verder ontwikkeld, met veel gelijk gestemden in Nederland, kijk maar eens naar de bezoekersaantallen van beurzen en dergelijke.
Jouw baan gaat ook nooit gereedkomen, steeds zie je weer nieuwe mogelijkheden. Je kunt denken aan:
- De treinen en al het andere rollende materieel zelf
- De techniek/besturing/IT
- De landschapsbouw/modellering/scenery
Als je gaat beginnen dan kan dit heel imponerend overkomen, maar iedereen zal hierin onderwerpen zien die hem/haar heel erg interesseren, of juist totaal niet. Juist daarom is zo’n vereniging ’s lidmaatschap heel belangrijk, daar vind je al die kennis bij elkaar en zeker zo belangrijk, daar kun je ook de hulp vinden die je nodig gaat hebben, want niemand beschikt over alle benodigde kennis in het begin (en later). Bovendien ook niet onbelangrijk, de wereld van de modelbouw is heel groot en je zult al heel gauw nieuwe vrienden gaan ontmoeten.
De keuzes die ik na veel zelfstudie heb gemaakt zijn geworden:
- Schaal N, (dus 1 : 160).
Gemiddelde locomotief 12 – 15 cm lang. Dat is ongeveer de helft van HO wat veel mensen wel kennen. Waarom deze schaal? Omdat je dan in principe best een redelijke baan kunt maken op, in mijn geval een ruimte van 3.30 x 1.00 meter. - Digitaal (DCC) en niet analoog. Mijn technische achtergrond was hierin de belangrijkste afweging. Met DCC heb je nl. volledig onafhankelijke rijdende treinen en veel extra mogelijkheden in de besturingssoftware.
- Mijn besturingssoftware in digitaal werd iTrain.
Meest moderne en volwaardige software momenteel beschikbaar en relatief eenvoudig toe te passen met veel ondersteuning vanuit internet forum etc. - Thema Zwarte Woud.
Al jaren ligt ons hart in Zwarte Woud als regelmatige vakantiebestemming, dus als eerste thema een logische keuze. - Mogelijke uitbreiding later Rotterdam, haven en rangeerterrein.
Toen ik wilde starten kwamen al deze onderwerpen ook aanbod, maar we hadden nog steeds Corona in Nederland! Al bracht ik best veel kennis vanuit mijn werkzame leven mee om te kunnen toepassen, de start was best lastig. Ik was jarenlang werkzaam geweest in de procesautomatisering (denk aan grote computersystemen bij olieraffinaderijen, infrastructuur, voedselindustrie etc.). De modeltrein besturing sloot hier perfect bij aan, wat betreft de techniek zelf, maar heel veel andere dingen waren ook volstrekt nieuw voor mij, zoals het bouwen van het landschap etc. Zoals al gezegd, zonder de kennis van anderen te kunnen gebruiken in de Corona periode, ga je heel veel fouten maken, maar daar leer je wel weer veel van. Internet werd in die tijd mijn beste vriend.
Ik ben nu ongeveer 3 jaar bezig met mijn baan en ik ben een enthousiast lid van de modelbaan vereniging MSG ’s Hertogenbosch.
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen of wil je graag een keertje komen kijken/praten, reageer gerust, de koffie staat altijd klaar hoor.
In een volgend deel wil ik graag meer vertellen over de bouw zelf en de daarbij behorende uitdagingen. Ook is het leuk dan in te gaan op het bouwen van bomen, het aansluiten van seinen en wissels, verlichting en andere effecten op je baan en nog veel meer.